سیروس مقدم اسرار جزیره را فاش کرد
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۱۹۹۹
بخش اول گفتگوی ما با سیروس مقدم را که با سریال «پایتخت» آغاز شد و به مجموعه «جزیره» رسید و سیروس مقدم به نکات مهمی در خصوص روند ساخت و تولید این سریال اشاره کرد روز گذشته از نظر گذراندید اما صحبت ما در خصوص سریال «جزیره» ادامه پیداکرد و در ذیل ادامه این گفتگوی مفصل را که بخش اعظمی از آن به مسیری که سریال «جزیره» پیش پای سیروس مقدم گذاشت مرتبط می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ؛ روز گذشته بخش اول گفتگوی مفصل سیروس مقدم و ما را که پشت پرده تولید سریال جزیره در آن فاش شد را از نظر گذراندید در بخش پایانی این گفت و گو کارگردان صاحب نام تلویزیون که در کارنامه اش آثاری چون "پایتخت" ، "علی البدل" ، "روز حسرت" ، " مدینه "، "تا ثریا" و ...دیده می شود با ما از روند ساخت و سبکی که در کارگرانی سریال آخرش مد نظر داشته می گوید؛
جنس این سریال با ساخته های دیگر شما متفاوت بود مشخصا نگاه تان کمی در کارگردانی سریال «جزیره» به سمت مدیوم سینما رفته است موافق هستید؟
«جزیره» داستانی کلاسیک و روایتی خطی و منطبق بر قواعد آکادمیک فیلمنامه نویسی نوشته شده است. یک قصه ی عاشقانه بر بستر مسائل اقتصادی و اجتماعی، جنگ همیشگی ثروت و فقر و استحاله ی آنها در یکدیگر، به همین دلی برای اجرای کار واستراتژی کلی شاکله ی «جزیره» سعی کردم، قواعد کلاسیک را در فرم ، نور، میزانسن و دیالوگ ها و ... رعایت کنم . دوربین بازیگوشی نمی کند و متین و باوقار است. میزانسن ها قابل تعریف و دکوپاژ با نما بندی های معین انجام می شود. از این نظر «جزیره » تجربه ای تازه و متفاوت برای من است.
به نظر بچه داستان های سریال جزیره می توانست داستان های مفصل تری داشته باشد که انگار رها شده است در این باره هم صحبت می کنید؟
قصه ی «جزیره»، از آن جنس است که در چند قسمت اول، بچه قصه هایی را مطرح می کند (مثل: رابطه مهشید با کریم یا بچه دار شدن ماهک یا گذشته سها و کریم و ...) تا سپس در قسمت های بعد در تهران به آنها مراجعه و رازگشایی کند. که با ناتمام ماندن سریال «جزیره » طبیعتا این کاشت و برداشت، انجام نشد و بسیاری از قصه های فرعی الکن ماند مثل: (قصه نرگس و بچه دار نشدنش از سعید یا دختر سرخ و مرگ پدر صحرا، یا رابطه سها وامیرحسین با ارتباط با خانواده کریم و ...)
به نظرتان چرا سریال «جزیره» تا این حد توانست نظر مخاطبش را جلب کند؟ قصه ؟ بازیگران؟ سبک روایت داستان ؟ جغرافیای داستان یا چی؟
الف: سریالهایی که پایه و مبنای آنها بر اساس خانواده و روابط تلخ و شیرین اعضاء آن، پیش می رود و کشمکش بین آنها، همواره جذاب بوده است . از این لحاظ، «جزیره» تشبیه «پایتخت» است
ب: عنصر تضاد و جابه جایی عناصر تضاد ، در فیلمنامه ، همواره جذاب است . تضاد بین فقر و ثروت، عشق و نفرت و ... در نهایت استحاله دختر فقیر در ثروت و پسر پولدار در فقر...
ج: انتخاب به جا و درست بازیگران که در نقش های خود باور پذیر بودند.
د: زیبایی ها و جاذبه های توریستی کیش و کشورمان، همیشه مفرح بوده است . مخاطب در 8 قسمت ، زیبایی ها، رنگ، نور و شادی و نشاط را در قصه و تصاویر می بینید و روح و روانش ، آرام می شود.
ه: در جامعه ی خشونت زده، ویروس مرگبار کرونا، اخبار و حوادث ناگوار جهانی، و سریالهایی که با تاکید بر خون و خشونت وخیانت و جنایت و ...«جزیره» ، مخاطب را برای دقایقی در فضای بی خشونت واسترس کاذب و روابط نامشروع و ناهنجار، دعوت می کند. «جزیره »، سریالی سالم و پاستوریزه و ملودرامی عاشقانه با فضایی لطیف دارد که همین باعث شده که مردم، بخصوص نسل نوجوان وجوان ما، به وجبد بیاید.
و: حضور جوانان مستعد و با انگیزه در کنار بازیگران حرفهای و با تجربه ، انتخاب «امیر مقاره» برای نقش ارشد «شاهنگ»، انتخابی هوشمندانه بود که به خاطر محبوبیت ایشان در «ماکان بند» به همراه گویش رهام، باعث همراهی طیف وسیعی از نوجوانان وجوانان وعاشقان موسیقی پاپ با «جزیره» شد. پدرها و مادرها و فامیل، همراه فرزندان خود، سریالی سالم وخانوادگی را دیدند.
ز: موسیقی های متنوع و با نشاط و تصنیف های عاشقانه وری کلیپ ها ، در کنار استعداد و نبوغ امیر مقاره دو بعد بازیگری اش ، موجب ایجاد هیجان و شور و نشاط و موج جدیدی از ارتباطات و چالش های جدید در فضای مجازی را به تسخیر خود درآورد.
ح: ریتم تند وهیجانی و پرکشش در تدوین، مخاطب را با خود در گیر می کند. ضرب آهنگ و رعایت اصول تعریف درست قصه در تدوین، مخاطب را خسته نمی کرد.
و در خاتمه، مخاطب جوان، احساس بی احترامی نمی کرد واهمیت وتوجه به خودش را درتمام ابعاد سریال احساس می کرد و علیرغم جوسازی ها و گاف گیری های کودکانه و ایجاد جنگ زرگری برای تفرقه انداختن و ... به قصه ی اصلی و زحماتی که دست اندرکاران «جزیره» برای ارائه ی اثری استاندارد ، توجه نمودند.
همکاری و ساخت کار برای شبکه نمایش خانگی را پسندیدید؟ به نظر شما چقدر ما در این عرصه موفق عمل کردیم؟
تولید آثاری شبیه آنچه در نمایش خانگی ما تولید می شود، در همه ی دنیا رایج است. بنابراین اصول و قواعد اینگونه سریال سازی، امتحان پس داده وتجربه شده است. در وهله ی اول مثلا پلتفرمها دلشان باید برای سرمایه خود بسوزد. طبیعتا برای تولید، می بایستی به دست آدمهای امین و با تجربه و کار بلد بسپارد. نظارت دائمی و جدی داشته باشد تا مطمئن شوند که پروژه ها ، طبق زمانبندی و بودجه پیش بینی شده ، پیش می روند. امیدوارم که« جزیره» تجربه خوبی باشد برای اینکه متوجه شده باشیم، چه کارهایی را نباید کرد و چه کارهایی را باید کرد. تناقض بین «جزیره» (سریال برتر) و «جزیره» (سریال بدتر) کجاست؟
آیا نمی شود که بی غرض و بدون پیش داوری، این پارادوکس را ارزیابی کرد و سپس ، با شجاعت نتیجه را اعلام کرد؟
عرضه نمایش خانگی، عرصه ارزشمند وکارآفرین و شجاعانه ای است که اگر شفاف و زلال ریل گذاری شود، ما شاهد رقابت های سالم و پیش برنده ای در عرصه سریال سازی خواهیم بود.
و در پایان کلام نوروزی سیروس مقدم ...
در آخر، سال نو را به همه همکاران، مردم و بخصوص حافظان سلامت کشور تبریک می گویم . امیدوار بودم، امسال که پایتخت را درعید نداریم، حداقل «جزیره » می توانست مرهمی بر زخم مخاطبین باشد که شادی ونشاط حق اولیه آنهاست.
بیشتر بخوانید زن ایرانی در درام با اصالت ایرانی/ با نگاهی به کارنامه کارگردانان زن سینمای ایران رقابت جدی سیروس مقدم با منوچهر هادی، مهران مدیری و محمدحسین مهدویان/ اما سعید آقاخانی دوم است ! لینک کپی شد ارسال به دیگران وبگردی پایتخت جزیره سیروس مقدم الهام غفوری محسن تنابنده امیر مقاره مجتبی احمدی شادی مختاری عناوین مرتبط زن ایرانی در درام با اصالت ایرانی/ با نگاهی به کارنامه کارگردانان زن سینمای ایران رقابت جدی سیروس مقدم با منوچهر هادی، مهران مدیری و محمدحسین مهدویان/ اما سعید آقاخانی دوم است ! اعتراف عجیب رامبد جوان/ نقرهداغ چپ راست/ سرتون سلامت بانوی سینمای ایران/ استارت جشنواره فیلم فجر/ اسکار میگیریم یا نه؟ گاف جزیره به نام مقدم به کام زنجانپور!+فیلم آموزشگاه رایگان بازیگری با حضور چهرههای سرشناس/ بدون کلک نظر شما نام ایمیل نظر خود را بنویسید: ارسال پربینندهترین اخبار فرهنگ و هنر ۱ سیروس مقدم اسرار جزیره را فاش کرد ۲ ماجرای مبارک و ارتباطش با دوران بردهداری! ۳ اکران آنلاین فیلمهای سینمایی «جنایت بی دقت» و «دشت خاموش» ۴ در اردیبهشت ماه 1400 چه گذشت؟ ۵ آیا کودکان شما به هر رسانهای دسترسی دارند؟/ هشدار؛ خطرات رسانهای در کمین فرزندان ماست! ۶ درگذشت بازیگر جوان بر اثر ابتلا به کرونا ۷ رامین ناصرنصیر: «دیو و ماه پیشونی» جدیدترین کار 1400 من است/ در نوروز با یک شخصیت جدید به «پلاک 13» میآیم ۸ «یادداشتهای روزانه نیما یوشیج» کتابی برای علاقهمندان به این شاعر بزرگ ۹ برنامه ی نوروزی شبکه دو مهمان خانواده ایی از استان البرز ۱۰ رادیو ورزش با «سال نو سلام نو» به استقبال بهار ۱۴۰۱ میرود ۱۱ انتصابهای جدید در معاونت سیاسی صداوسیما ۱۲ "جزیره" بالاتر از "زخم کاری" /سریال خاتون رکورد دار شد/مهران مدیری بهترین بازیگر مرد و نگار جواهریان بهترین بازیگر زن سریال های 1400/ همایون شجریان رقیبی جدی برای محسن چاوشی!/ چهره ی شاخص سال کیست؟ ۱۳ سیروس مقدم : من از مردم بابت سریال جزیره عذرخواهی میکنم!/«پایتخت» به ارکان اصلی سفره هفت سین مردم تبدیل شده است/ سریال جزیره شبانه توقیف شد! ۱۴ اعتراض ایسفا به تعطیلی هنر و تجربه مهمترین اخبار سیروس مقدم اسرار جزیره را فاش کرد ماجرای مبارک و ارتباطش با دوران بردهداری! اکران آنلاین فیلمهای سینمایی «جنایت بی دقت» و «دشت خاموش» در اردیبهشت ماه 1400 چه گذشت؟ آیا کودکان شما به هر رسانهای دسترسی دارند؟/ هشدار؛ خطرات رسانهای در کمین فرزندان ماست! آخرین اخبار فرهنگ و هنر سیروس مقدم اسرار جزیره را فاش کرد ماجرای مبارک و ارتباطش با دوران بردهداری! اکران آنلاین فیلمهای سینمایی «جنایت بی دقت» و «دشت خاموش» در اردیبهشت ماه 1400 چه گذشت؟ آیا کودکان شما به هر رسانهای دسترسی دارند؟/ هشدار؛ خطرات رسانهای در کمین فرزندان ماست! درگذشت بازیگر جوان بر اثر ابتلا به کرونا رامین ناصرنصیر: «دیو و ماه پیشونی» جدیدترین کار 1400 من است/ در نوروز با یک شخصیت جدید به «پلاک 13» میآیم «یادداشتهای روزانه نیما یوشیج» کتابی برای علاقهمندان به این شاعر بزرگ برنامه ی نوروزی شبکه دو مهمان خانواده ایی از استان البرز رادیو ورزش با «سال نو سلام نو» به استقبال بهار ۱۴۰۱ میرود انتصابهای جدید در معاونت سیاسی صداوسیما "جزیره" بالاتر از "زخم کاری" /سریال خاتون رکورد دار شد/مهران مدیری بهترین بازیگر مرد و نگار جواهریان بهترین بازیگر زن سریال های 1400/ همایون شجریان رقیبی جدی برای محسن چاوشی!/ چهره ی شاخص سال کیست؟ سیروس مقدم : من از مردم بابت سریال جزیره عذرخواهی میکنم!/«پایتخت» به ارکان اصلی سفره هفت سین مردم تبدیل شده است/ سریال جزیره شبانه توقیف شد! اعتراض ایسفا به تعطیلی هنر و تجربه همایون شجریان پس از دو سال به صحنه برگشت فیاپف مجوز جشنواره فیلم «موسکو» را لغو کرد اخبار برگزیده سیروس مقدم اسرار جزیره را فاش کرد مسئله اوکراین ثابت کرد حقوق بشر تنها ابزاری برای قدرتهای استعماری است/ هر گاه حقوق بشر در خدمت اهداف غرب باشد از آن به شدت دفاع میکنند اصلاح تعرفههای اینترنت بدون فشار به مردم صورت میگیرد 90دقیقه بازی رایگان در باغ غدیر اصفهان طارمی ستاره بیچون و چرای فوتبال ایران در سال 1400 بود/ باور داشته باشیم به دور بعد جام جهانی هم صعود میکنیم راه برونرفت از مشکلات کشور عملی کردن اندیشه عملگرایی شهید سلیمانی است امکان استفاده از شهر رویاها در نوروز فراهم شد مخبر: آیتالله ریشهری منشأ خیر و خدمات گسترده در کشور بود انتظار هم قدمی شهروندان با مدیریت شهری برای حل مسائل پایتخت پیام تسلیت رئیسجمهور در پی درگذشت آیتالله ریشهری زیارت مزار نورانی سپهبد شهیدحاج قاسم سلیمانی و آیتالله سیدیحیی جعفری توسط اسحاق جهانگیری رهبر انقلاب درگذشت حجتالاسلام ریشهری را تسلیت گفتند چشمه باداب سورت ساری / چشمه های پلکانی جذاب و کمیاب در جهان ماجرای مبارک و ارتباطش با دوران بردهداری! هوا در مناطق غربی کشور سردتر میشود زیبایی های آبشار یاسوج شبکه اجتماعی سیروس مقدم اسرار جزیره را فاش کرد مسئله اوکراین ثابت کرد حقوق بشر تنها ابزاری برای قدرتهای استعماری است/ هر گاه حقوق بشر در خدمت اهداف غرب باشد از آن به شدت دفاع میکنند اصلاح تعرفههای اینترنت بدون فشار به مردم صورت میگیرد 90دقیقه بازی رایگان در باغ غدیر اصفهان طارمی ستاره بیچون و چرای فوتبال ایران در سال 1400 بود/ باور داشته باشیم به دور بعد جام جهانی هم صعود میکنیم راه برونرفت از مشکلات کشور عملی کردن اندیشه عملگرایی شهید سلیمانی است امکان استفاده از شهر رویاها در نوروز فراهم شد مخبر: آیتالله ریشهری منشأ خیر و خدمات گسترده در کشور بود انتظار هم قدمی شهروندان با مدیریت شهری برای حل مسائل پایتخت پیام تسلیت رئیسجمهور در پی درگذشت آیتالله ریشهری زیارت مزار نورانی سپهبد شهیدحاج قاسم سلیمانی و آیتالله سیدیحیی جعفری توسط اسحاق جهانگیری رهبر انقلاب درگذشت حجتالاسلام ریشهری را تسلیت گفتند چشمه باداب سورت ساری / چشمه های پلکانی جذاب و کمیاب در جهان ماجرای مبارک و ارتباطش با دوران بردهداری! هوا در مناطق غربی کشور سردتر میشود زیبایی های آبشار یاسوج استاندار خوزستان: افزایش 95 درصدی میزان سفر به خوزستان / کاهش 14 درصدی تعداد فوتی ها و 55 درصدی تصادف های جَرحی متفکر آزاد: قانون جهش تولید دانش بنیان در ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بیکار موثر است/ تلاش برای جبران عقبماندگی یک دهه گذشته چشمه میشی سی سخت معرفی یکی از جاذبه های بکر گردشگری در ایلام آخرین اخبار بازار اخبار پربازدید اخبار برگزیده قیمت زنده نرخ سکه و ارز لیگ ایران و جهان آرشیو اخبار صفحه نخست | ارتباط با ما | درباره ما | آرشیو |
تمام حقوق برای خبرگزاریبرنامحفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است
طراحی سایت خبری و خبرگزاری آساممنبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: پایتخت جزیره سیروس مقدم الهام غفوری محسن تنابنده امیر مقاره مجتبی احمدی شادی مختاری آیت الله ری شهری بهترین بازیگر مهران مدیری سریال جزیره زیبایی ها حقوق بشر رسانه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۱۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ مرتضیعلیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همهچیز مقدم است
مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بیبدن» عنوان کرد: من معتقدم که فیلم اول باید به تعریف سینما و قصه گویی نزدیک باشد و بعد ایدئولوژیاش را جلو ببرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اولین برنامه از سری جدید برنامه سینمایی «هفت» با بررسی موضوع جنایی و فیلم «بیبدن» از شبکه نمایش پخش شد
بخش اول «هفت» به نقد فیلم سینمایی «بیبدن» اختصاص داشت که با حضور امیرقادری و رضا صدیق برپا شد.
رضا صدیق در ابتدا بیان کرد: من میخواهم قبل از بررسی فیلم به اتفاقات اخیر در منطقه گریزی بزنم و بگویم محور مقاومت اگر تا پیش از وعده صادق یک موضوع پراگماتیک منطقهای بود، اکنون به یک ایده ضدامپریالیستی در جهان تبدیل شده است. سینمای هالیوود نسبت به اعتراضات اخیر دانشجویان آمریکا علیه اسرائیل سکوت کرده؛ این در حالی است که در اعتراضات داخلی ما، رسانههای امپریالیستی مانند بازجو به دنبال بازیگران و سینماگران ما بودند، اما به بازیگران خودشان اجازه اظهار نظر نمیدهند و هرکس در این موضوع موضعگیری کند، قطعا نابود خواهد شد. این قضیه نشان از این است که آمریکا در امنیت ملیاش با کسی شوخی ندارد.
امیر قادری در ادامه عنوان کرد: هالیوود ۱۰ الی ۱۵سال اخیر اهدافش بسیار تغییر کرده و فرمایشی شده است. من همیشه میگویم صد رحمت به دهه شصت خودمان که حتی اگر سختگیری وجود داشت، اما حامی مستضعفین بود.
رضا صدیق درباره «بیبدن» اظهار کرد: از نظر من این فیلم بدون شخصیت و وسط باز است که تکلیفش با خودش مشخص نیست. فیلم «بیبدن» از موقعیتهای دراماتیکی که میتوانست قصهاش را نجات دهد، هیچ استفادهای نکرده است. موضوع قتل در فیلم یک موضوع ثانویه است و نقطه قوت فیلم بازی درجه یک الناز شاکردوست است. همچنین باید بگویم که گذر زمان در این فیلم اصلا پیدا نیست و گویی در فیلمنامه اصلا به آن اشاره نشده؛ ما در نهایت با ریش قاتل متوجه گذر زمان میشویم.
امیر قادری در ادامه بیان کرد: موضوعاتی مانند قصاص یا جنگ مفاهیم پیچیدهای هستند. از نظر من «بیبدن» وسطباز نیست و اتفاقا اینکه با چندین زاویه نشان مساله قصاص را بررسی میکند؛ نقطه قوت فیلم است. امتیاز بزرگ فیلم بازی بازیگرانش است؛ اما میتوان گفت که لحن تلخ و یکدست فیلم، کار را خراب کرده است. این فیلم خاکستری است و اگر کارگردان سلیقه بصری بهتری داشت، قطعا فیلم شیکتری میشد و شلختگی الان را نداشت.
صدیق در ادامه گفت: «بیبدن» فیلم بازیگران است نه فیلمنامه و کارگردانی. مساله فیلم قصاص نیست بلکه شخصیت خانواده قاتل است. «بیبدن» یک فیلم حیف شده است چرا که موضوع بسیار جذابی دارد.
بهروز افخمی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه در یک فیلم بتوان تماشاچی را وارد دالان تجربههای مختلف کرد، بسیار مهم است تا تماشاچی داستانهای متفاوت را تجربه کند. از نظر من بهترین بازی این فیلم متعلق به گلاره عباسی است.
در ادامه رضا صدیق منتقد نسبت به اظهار نظر یکی از مدیران نماوا راجع به سینماگران و حواشی آن بیان کرد: هر کسی میتواند در سینما سرمایهگذاری کند؛ اما قرار گرفتن سرمایهگذاران در چرخه فرهنگ سرنوشتی مانند نماوا دارد که در حال ورشکسته شدن است. طرف دیگر صحبت من آن بخش از سینماگران است که معتقدند اخلاق و شرافت بیش از هر حرفه، نزد سینمایی هاست. من باید بگویم این جمله خیلی برای سینماگران گنده است. شرافت نزد کارگران و معلمان ماست؛ شرافت یعنی بخش مستضعف جامعه. من باید بگویم که لطفا شرافت را متر نکنید.
امیر قادری در ادامه عنوان کرد: زنگ خطر این ماجرا جایی است که بعد از اظهار نظر این مدیر نماوا، مردم سمت او را گرفتند. میخواهم بگویم که دهه فرصتطلبی ۹۰ چه چیزی بر سر سینماگران ما آورده که مردم دیگر از آنها حمایت نمیکنند.
بخش دوم «هفت» به بررسی موضوع جنایی اختصاص داشت که با حضور مرتضی علیزاده کارگردان «بیبدن» و محمدرضا نصراللهی استاد دانشگاه برپا شد.
مرتضی علیزاده کارگردان فیلم سینمایی «بیبدن»، ابتدا درباره نقد رضا صدیق به فیلم، عنوان کرد: من معتقدم که سینما اول باید سینما باشد و قصه تعریف کند و بعد ایدئولوژیاش را جلو ببرد. اینکه ما از اول فیلم تکلیف را مشخص کنیم که طرفدار قصاص هستیم یا خیر، خلاف قصهگویی در سینماست و این متر غلطی برای بررسی و نقد فیلم است. البته که نقد به منی که در قدمهای اولیه فیلمسازی هستم، بسیار کمککننده است.
محمدرضا نصراللهی در ابتدای صحبتهای خود گفت: به اعتقاد همه افرادی که پرونده جنایی را دنبال میکنند، «بیبدن» برگرفته از پرونده آرمان و غزاله است؛ هر چند که نویسنده فیلم منکر این موضوع باشد. باید بگویم که این فیلم در مجموع اصلا جنایی نیست و «بیبدن» یک فیلم اجتماعی درام است. در این فیلم موضوع از زاویه بازپرس بررسی میشود و به عملیات پلیسی و کارگاه آنچنان که باید نمیپردازد و نحوه قتل هم مشخص نمیشود.
کارگردان «بیبدن» درباره ژانر جنایی بیان کرد: سینمای هالیوود به شکل خالص ژانر جنایی را بررسی میکند، اما در کشورهای دیگر این ژانر با فرهنگهای مختلف ترکیب میشود. در همین راستا مضمونهایی به فیلم اضافه میشود که برای مخاطب از کشف معما مهمتر است. در «بیبدن» هم همین اتفاق رخ داده است. ما فکر میکردیم که مسائل دیگر از کشفیات کارآگاه برای مخاطب جذابتر است.
محمدنصراللهی در ادامه عنوان کرد: یکی از نقدهای همیشگی من این است که از کارآگاهان و کارشناسان جنایی در متن فیلم استفاده کنند، نه در بخش تولید. به عنوان مثال این موضوع که تمام بازپرسها و پلیسهای ما در فیلم دختر دارند به یک کلیشه تبدیل شده و همچنین این موضوع که ماموران ما در فیلمهای ایرانی پا را فراتر از قانون میگذارند، واقعیت بیرونی ندارد و به یک کلیشه در فیلمها تبدیل شده است.
میز سینمای جهان برنامه «هفت» نیز به بررسی فیلم سینمایی «Dune ۲» اختصاص داشت که با حضور سیدحمیدرضا قادری و آرش خوشخو برپا شد.
سیدحمیدرضا قادری ابتدا گفت: یکی از متر و معیارهایی که در نقد شعر استفاده میشود، وجه خیالانگیز شعر است. من میپذیرم که افراد جوان با دیدن فیلم «Dune ۲» در سینما به وجد بیایند، اما در نهایت فیلم روی من تاثیر نداشت چرا که فیلمهای الان، ویرایش شده فیلمهای قبلیشان هستند. این فیلم صرف نظر از رمانش، برای کسانی که سینماباز هستند چیز جدیدی ندارد.
آرش خوشخو در ادامه این برنامه بیان کرد: در «Dune ۲» ماجرا پیچیده شده و به نظرم به فیلم تاجوتخت ربطی ندارد. فیلمهای این کارگردان سرد است و ما از زندگی مردمان این فیلم هیچ چیزی نمیبینیم و این سرما در تمام فیلمهایش وجود دارد. «Dune ۲» پر از تواناییهای فنی است و بازیگرانش به بهترین شکل انتخاب شدهاند. بیشتر از داستان فیلم جزئیات فنی فیلمش بسیار برای من جذاب بود. این فیلم مانند هر فیلم مهم دیگری تفسیر معاصر دارد.
امیرقادری نیز درباره فیلم «Dune ۲» اظهار کرد: کتاب بسیار فراتر از فیلم است چرا که مجموعهای از خردهای مختلف در آن دیده میشود. درک این کتاب از مسئولیت رهبریت یک قوم بینظیر است و به شدت تحت تاثیر خرد خاورمیانه است. من به شدت توصیه میکنم که ترجمه این کتاب را که بسیار روان هم است، بخوانید.
افخمی درباره این فیلم گفت: این فیلم تبلیغ آشکاری برای فراماسونها است و به شکل آشکاری برای بزرگنمایی و قدرتنمایی فراماسونی تبلیغ میکند.
بهروز افخمی در پایان این برنامه تاکید کرد: از این به بعد به امید خدا در پایان هر برنامه «هفت» یک تیتراژ جداگانه داریم؛ یعنی هر تیتراژ با برنامه قبلی فرق میکند. هر بار درباره یکی از استادان بزرگ سینمای ایران، چه آنها که از بین ما رفتند و چه آنهایی که در قید حیات هستند، برنامه کوتاهی ساخته میشود که در حاشیه تیتراژ میبینید و در برنامه امشب تیتراژ ما درباره علی حاتمی است که با فیلمهای علی حاتمی و موسیقی مرتضی حنانه از فیلم «هزاردستان» ساخته شده است.